Yoga


 

 

Het woord yoga is ontleend aan het Sanskriet en betekent "samenvoegen", ''verenigen'', of "verbinden". Yoga wordt ook vaak vertaald met éénwording van lichaam en geest. Yoga is aandacht hebben voor jezelf, je lichaam, je conditie en je emoties. 

Yoga is al eeuwen oud en bestaat o.a. uit fysieke houdingen (asana's), adem-, ontspanning- en concentratieoefeningen, mindfulness en meditatie. Het lichaam wint aan kracht en ontdoet zich van overmatige spanning.

 

Een aantal andere positieve effecten van yoga zijn: het bevordert een goede gezondheid, een correcte houding, juiste ademhaling en yoga vergroot de concentratie. Yogabeoefening zorgt voor meer spierkracht en uithoudingsvermogen, zonder het lichaam te zwaar te belasten. Door met aandacht het lichaam te oefenen, vergroot je het lichamelijke en innerlijke bewustzijn. Het zorgt voor een harmonieus evenwicht tussen lichaam en geest.

 

Wat doet meditatie met ons lichaam?

 

Na tien minuten mediteren kun je al veranderingen in de aanmaak van allerlei belangrijke hormonen en factoren in het bloed waarnemen.

Zelfs de werking van bepaalde genfuncties wordt al na korte tijd beïnvloed. Meditatie heeft ook een gunstige invloed op de stofwisseling. Dat verklaart waarom mensen die jarenlang zonder succes hebben geprobeerd af te vallen, uiteindelijk wel met hun gewicht in balans komen door te gaan mediteren en mindfulness te gaan beoefenen.

 

Mindfulness en meditatie bij stressklachten;

De grootste kwaal van onze tijd is chronische stress. Dit veroorzaakt veel ongunstige veranderingen in ons lichaam, o.a. doordat er te veel van het hormoon cortisol wordt aangemaakt. Dit kan onder meer gezondheidsklachten zoals hoofdpijn, buikpijn, vruchtbaarheidsproblemen, slapeloosheid, depressie en overgewicht veroorzaken.

Mindfulness en meditatie remt de chronische stress en brengt het lichaam weer in zijn normale staat, wat resulteert in een verlaging van de cortisolspiegel en meer balans en vitaliteit.

Bron: P. Capel, Biochemicus en immunoloog